10 způsobů, jak urychlit indexování webových stránek
Viditelnost webových stránek v online prostředí výrazně závisí na vyhledávačích. Pokud se vaše webové stránky neindexují nebo to trvá příliš dlouho, vaši konkurenti vás mohou snadno překonat a rozšířit svůj podíl na trhu. Rychlý proces indexování webových stránek je proto samozřejmost a měli byste se na něj zaměřit.
I když možná čtete tento článek, protože máte problémy s indexováním svých nových stránek Googlem, je nezbytné pochopit, jak rychle Google dokáže zachytit vaše aktualizace a optimalizace. To je ještě důležitější pro podnikové weby, protože váš obsah se pravděpodobně pravidelně mění.
Bez ohledu na to chcete, aby Googlebot procházel, indexoval a hodnotil vaše stránky co nejrychleji. To vám umožní rychleji vidět výsledky vašeho marketingového úsilí a získat náskok před konkurencí.
V tomto článku vás tedy naučím 10 strategií, jak urychlit proces indexování webových stránek.
Účinky pomalého indexování webových stránek na SEO a podnikání
Než se ponoříme do toho, jak zrychlit rychlost indexování vaší webové stránky, proberme, proč je rychlé indexování důležité pro vaše hodnocení SEO. Aby se stránka zobrazila v Google SERPu, musí být prohledána a indexována. Bez indexování vás uživatelé nemohou najít a vaše tvrdá práce přijde vniveč. Stejný dopad platí také v případě, že Google váš obsah indexoval pouze částečně. To Googlu brání číst všechny vaše záměry v oblasti SEO (známé také jako chybějící obsah), což vám brání posvítit si na nejlepší pozice SERPu. A když Google indexuje vaše stránky pomalu, zpozdí to hodnocení, což vám poskytne konkurenční nevýhodu, abyste zůstali relevantní ve výsledcích vyhledávání.
1. Odstraňte nekonečné smyčky procházení
V procesu indexování Google nejprve projde váš web, aby našel všechny adresy URL a porozuměl vztahu mezi stránkami (struktura webu). Tento proces v podstatě spočívá v tom, že Googlebot sleduje každý odkaz na vašem webu.
Když jsou všechny stránky interně propojeny (i když je stránka odkazována pouze z jednoho zdroje), Google může objevit všechny vaše adresy URL a použít tyto informace k indexování vašeho webu. Někdy však tato připojení mohou vést k nepředvídatelným problémům, jako jsou nekonečné smyčky procházení. Jedná se o sekvenci téměř nekonečných odkazů bez obsahu a uvězňují prohledávače Googlu do věčných smyček.
Několik příkladů nekonečných smyček procházení:
- Smyčky přesměrování – to jsou řetězce přesměrování, které nemají konečný cíl. V tomto scénáři stránka A přesměruje na stránku B > stránka B přesměruje na stránku C > a stránka C přesměruje na stránku A a smyčka začne znovu.
- Nerelevantní stránkované adresy URL vracející stavový kód 200 – někdy může Google použít určitou logiku adresy URL k urychlení procesu, ale také může způsobit problémy. Pokud máte například stránkovanou sérii, která vrací stavový kód 200, bude Googlebot procházet všechny tyto adresy URL, dokud nezačne získávat stavový kód 404 (což může být navždy).
- Stránky kalendáře – vždy bude existovat další den nebo měsíc, takže pokud máte na svém webu stránku s kalendářem, můžete snadno nachytat prohledávače Googlu, aby prohledali všechny tyto odkazy, kterých je prakticky nekonečno.
Oprava těchto problémů umožní Googlu procházet váš web, aniž by plýtval vaším rozpočtem na procházení na irelevantní adresy URL, což umožní rychlejší objevení vašich stránek, a tím i rychlejší indexování.
2. Zakažte irelevantní stránky
Váš rozpočet na procházení je omezený, takže poslední věc, kterou chcete, je, aby jej Google promarnil na stránkách, které nechcete, aby se zobrazovaly ve výsledcích vyhledávání. Stránky, jako je obsah za přihlašovacími stránkami, stránky nákupních košíků nebo kontaktní formuláře, nemají pro Google žádnou hodnotu a pouze spotřebovávají váš rozpočet na procházení bez dobrého důvodu.
Samozřejmě to nejsou jediné stránky, které byste měli zakázat. Přemýšlejte o tom, co je pro vyhledávání zásadní a co ne, a omezte vše, co odvádí pozornost od klíčových adres URL.
Pomocí direktivy ‚Disallow‘ můžete zakázat stránky nebo dokonce celé adresáře ze souboru robots.txt.
Zde je příklad direktivy, která blokuje prohledávače v přístupu k jakékoli stránce v adresáři kontaktů.
Disallow: /kontakt/ |
Soubor robots.txt říká prohledávačům a robotům, jak zacházet s vaším webem.
(Můžete si to představit jako příkazy nebo pravidla, která musí roboti dodržovat při procházení vašeho webu.) Změny v tomto souboru však mohou výrazně ovlivnit indexovatelnost a hodnocení vašeho webu, pokud jsou zneužity.
3. Slučte duplikáty
Ačkoli duplicitní obsah může přinést mnoho problémů se SEO, hlavním problémem je promrhaný rozpočet na procházení – pokud jde o indexaci webových stránek. Představte si svůj rozpočet na procházení jako pytel mincí. Pokaždé, když Google požaduje soubor, použije některé z vašich mincí – všimli jsme si, že jsme řekli soubor a ne stránku ! Nyní, když Google prochází váš web, musí vykreslit vaše stránky, aby změřil další faktory, jako je rychlost stránky a vizuální stabilita (CLS), abychom jmenovali alespoň některé. V tomto procesu potřebuje stáhnout všechny HTML, CSS, JS a další soubory potřebné k vytvoření stránky.
Pokud máte téměř stejný obsah na 10 – 20 stránkách, musíte tento proces vynásobit 10 – 20X, ale převede se to pouze na jednu indexovanou stránku. Proč? Když Google označí vaše stránky jako duplicitní, vybere stránku, kterou považuje za původní, a zbytek ignoruje. Procházení každé verze je jen plýtváním rozpočtem na procházení, který by se dal použít na relevantnější a jedinečnější části obsahu.
Postupujte tedy těmito dvěma cestami:
- Slučte všechny stránky s přesměrováním – vyberte nejlepší adresu URL pro hostování obsahu a slučte do ní všechny ostatní stránky. To znamená vzít nejlepší části obsahu z duplicitních adres URL, sloučit je s obsahem na nejlepší adrese URL a poté nastavit přesměrování ze sekundárních adres URL na hlavní. To vám nejen pomůže vytvořit robustnější stránku, ale také vám umožní ponechat zpětné odkazy získané přesměrovanými adresami URL.
- Použijte kanonickou značku – místo toho, abyste nechali Google vybrat kanonickou adresu URL za vás, můžete kanonickou značku nastavit sami pomocí značky rel=”canonical”.
Méně adres URL k procházení znamená rychlejší procházení a rychlejší indexaci webových stránek!
4. Zvyšte své skóre rychlosti
Google PageSpeed je jedním z nejdůležitějších technických faktorů SEO jako jeden z faktorů hodnocení.
Ačkoli Google měří mnoho prvků rychlosti webu, existují dvě hlavní kategorie: odezva serveru a základní funkce webu .
Doba odezvy serveru (SRT)
Než bude možné provést indexaci, Google musí počkat, až budou vaše soubory staženy a vykresleny. V závislosti na tom, jak rychle váš server dokáže doručit soubory, může být tato čekací doba delší nebo kratší.
V tomto procesu se Google pokusí být co nejefektivnější, aniž by zahltil váš server (to poslední, co prohledávače chtějí, je odebrat zdroje vašim skutečným uživatelům a zákazníkům).
Když se váš server začne zpomalovat, Google také zpomalí počet a frekvenci požadavků, které odesílá na váš web. Proto je rozpočet procházení silně ovlivněn dobou odezvy serveru (SRT).
Vzhledem k tomu je upgrade vašich serverů tak, aby zvládaly provoz prohledávače, účinným způsobem, jak zvýšit rozpočet na procházení a urychlit proces procházení. Chcete-li však mít významný dopad, musíte výrazně investovat do mnohem lepších, výkonnějších serverů a infrastruktury, zejména pokud se snažíte škálovat podnikový web.
Core Web Vitals (CWV)
Core web vitals (CWV) je pro Google způsob, jak rozebrat různé aspekty rychlosti načítání webu.
Tyto tři přispívající metriky jsou:
- Cumulative Layout Shift (CLS) – který měří vizuální stabilitu vaší stránky
- Největší obsahová barva (LCP) – která měří, jak dlouho trvá načtení největšího prvku nad přehybem
- Zpoždění prvního vstupu (FID) – které měří, jak dlouho trvá, než se interaktivní prvky stanou funkčními (například možnost odeslat formulář nebo kliknout na tlačítko)
Přestože rychlost stránky neovlivňuje samotný rozpočet procházení, má vliv na indexovatelnost vašeho webu.
Posláním společnosti Google je poskytovat nejlepší stránku pro zodpovězení dotazů hledajících, ale nejde jen o slova na stránce. I když vaše stránka obsahuje správné informace, uživatelská zkušenost hraje velkou roli a jedním ze základních způsobů, jak Google měří uživatelský dojem, je CWV.
Představte si toto: kliknete na stránku, kterou jste našli na Googlu, a chcete si koupit boty, ale stránka se načte déle než pět sekund. A když se konečně načte, pokaždé, když rolujete, neustále mění své rozvržení, když se na obrazovce vykreslí nový obrázek.
Navíc, kdykoli kliknete na tlačítko „zobrazit podrobnosti“ nebo na produkt, stránka neudělá nic. Musíte počkat několik minut, než bude konečně interaktivní.
Pravdou je, že mnoho uživatelů nebude čekat déle než tři sekundy, než se stránka načte, než se vrátí; a poté, co tlačítka nefungují, většina lidí nebude důvěřovat webu, aby provedli nákup. Toto předpokládané chování je podpořeno studiemi, které ukazují, že stránky, které se načítají za 0–2 sekundy, mají nejvyšší konverzní poměr a weby elektronického obchodu, které se načítají během sekundy, konvertují 2,5x více návštěvníků než ty, které se načítají za 5 sekund.
Pomalé a neohrabané stránky zpomalí proces vykreslování a zpomalí celý proces indexace webových stránek, ale zároveň, pokud jsou vaše stránky výrazně podoptimalizované, může Google vaše stránky považovat za nekvalitní a označit je jako stránky s nízkou prioritou a potenciálně je ponechají neindexované na měsíce nebo dokonce na neurčito.
Tip 💡 Jestli máte i po úpravách Vašeho webu problémy s indexací, tak použijte nástroj FOFRindex.cz |
5. Zlepšete vnitřní propojení a strukturu webu
Už jste si možná uvědomili, že cokoli, co pomáhá Googlu procházet vaše stránky rychleji a lépe, je dobré pro indexaci webových stránek. Nemělo by tedy být překvapivé, že vytvoření soudržnější strategie interního propojení zkrátí dobu indexace. Vaše interní odkazy nejen umožňují Googlu objevit vaše stránky, ale také mu pomáhají porozumět struktuře vašeho webu a vzájemnému vztahu jednotlivých stránek.
Hierarchie začíná vaší domovskou stránkou.
Každá úroveň se odpočítává na základě počtu kliknutí potřebných k přechodu z domovské stránky na konkrétní stránku.
Aby Google mohl indexovat vaše stránky, musí porozumět tomu, o čem stránka je, a její pozici vůči ostatním. Vytváření obsahových sil a dobře definovaných kategorií vám pomůže zabránit osiřelým stránkám (které vyhledávače téměř nemohou najít) a usnadní Googlu práci při kategorizaci vašich stránek a jejich přidání do indexu.
6. Optimalizujte svůj soubor Sitemap
Dalším skvělým místem, kde můžete své stránky objevit rychleji, je váš soubor Sitemap. Toto je soubor, který funguje jako seznam priorit a v podstatě říká Googlu, že se jedná o adresy URL, které chcete častěji procházet a indexovat.
Pokud však váš soubor Sitemap obsahuje mnoho stránek, které vracejí chybové stavy, přesměrování nebo jakékoli problematické adresy URL, nastavíte svůj web na selhání.
Chcete-li zlepšit časy indexace webových stránek, chcete zajistit, aby byly do vašeho souboru Sitemap přidávány pouze ty nejrelevantnější stránky , konkrétně:
- Stránky, které má Google procházet a indexovat
- Adresy URL vracející odpovědi se stavovým kódem 200
- Kanonické verze každé stránky
- Stránky, které jsou často aktualizovány
Čistý soubor Sitemap vám pomůže získat lepší viditelnost nových stránek a zajistí, že všechny aktualizace nebo změny, které na svých stránkách provedete, budou rychle indexovány.
7. Předběžné vykreslování stránky s JavaScriptem a dynamický obsah
Problém s dynamickými stránkami je, že Google k nim nemůže přistupovat tak rychle nebo tak dobře jako ke statickým HTML stránkám.
Jak již víte, Google má krok vykreslování, kdy dává dohromady vaši stránku, aby změřil různé metriky (jako je rychlost stránky a odezva) a porozuměl jejímu obsahu, než ji odešle k indexování.
Tento proces je pro stránky HTML poměrně přímočarý, protože všechny hlavní bloky obsahu a odkazy na jiné stránky již lze nalézt v souboru HTML.
V případě dynamických stránek musí Google použít specializované vykreslovací jádro s instancí Puppeteer, aby bylo možné stáhnout, spustit a vykreslit váš JavaScript, což vyžaduje více výpočetního výkonu a času.
U jednostránkových aplikací a velkých webů využívajících JavaScript k vytváření interaktivních zážitků a funkcí je rozpočet na procházení ještě omezenější, ve většině případů spotřebuje 9x vyšší rozpočet na procházení než statické stránky .
Všechny tyto překážky obvykle vedou k částečnému vykreslení stránek, nízkému hodnocení a měsícům čekání na indexování stránky – pokud se vůbec indexuje.
Pamatujte, že pokud Google nedokáže vykreslit váš obsah, nebude indexován.
8. Odstraňte stránky nízké kvality
Nyní, když jste efektivně zlepšili svůj rozpočet a efektivitu procházení, je čas odstranit mrtvou váhu, která může být na vašemu webu.
Stránky nízké kvality jsou stránky, které nepřispívají k úspěchu vašeho webu ve vyhledávání, konverzích. Je však důležité pochopit, že to, že tyto stránky nedosahují výkonu podle určitých metrik, neznamená, že jsou nekvalitní.
Tyto stránky jsou obvykle nedostatečně optimalizovány, takže prvky SEO, jako jsou značky názvu, popisy a nadpisy, se neřídí doporučenými postupy SEO. V mnoha případech působí stránka jako výplň, která nepřispívá k hlavnímu tématu webu. Před odebráním jakékoli stránky si položte několik otázek:
- Mění stránka návštěvníky v platící zákazníky?
- Přináší stránka organické zpětné odkazy?
- Pomáhá stránka vysvětlit mé základní produkty/služby?
- Existuje lepší adresa URL, na kterou mohu tuto stránku přesměrovat?
- Má stránka na mém webu nějakou speciální funkci?
Na základě odpovědí na tyto otázky budete moci určit, zda by měla být odstraněna, sloučena nebo přepracována. (Poznámka: Vždy mějte na paměti, že hlavním cílem tohoto cvičení je snížit počet stránek, které musí Google z vašeho webu procházet a indexovat. Tento proces vám umožňuje odstranit nepotřebné adresy URL a přidělit tyto zdroje pro indexování webových stránek, které přinášejí významné výsledky)
9. Vytvářejte jedinečné a vysoce kvalitní stránky
Stejně jako nekvalitní obsah poškozuje indexovatelnost vašeho webu, vytváření vysoce kvalitního obsahu má opačný účinek. Skvělý obsah říká Googlu, že jste dobrým a spolehlivým zdrojem informací.
Není však kvalita stránky subjektivní? No, pokud se nad tím zamyslíte z hlediska stylu psaní, možná. Ale bavíme se o více než jen o psaných informacích na stránce.
Aby byla stránka vysoce kvalitní z hlediska vyhledávání, věnujte pozornost:
1. Záměr vyhledávání
Lidé používají vyhledávače k nalezení odpovědí na své otázky, ale různí lidé používají různé termíny a fráze k popisu stejné věci. Aby Google mohl nabídnout nejlepší obsah, musí porozumět hlavnímu záměru dotazu a stejnou logiku můžete použít k vytvoření skvělého obsahu.
Chcete-li porozumět záměru vyhledávání za klíčovým slovem, můžete provést tyto dva kroky:
Nejprve se vžijte do kůže hledače. Jaké informace jsou pro ně nejdůležitější a proč. Pokud například někdo hledá „jak zrychlit indexování mé stránky Googlem“, pravděpodobně hledá seznam použitelných strategií, které může implementovat.
Dobrým obsahem, který odpovídá záměru vyhledávání, by byl průvodce nebo seznam, který jim pomůže dosáhnout jejich konečného cíle.
Druhým krokem je vyhledat dotaz na Googlu a zjistit, co se již umísťuje na předních místech ve výsledcích vyhledávání. Tímto způsobem můžete vidět, jak Google interpretuje záměr vyhledávání dotazu, což vám pomůže rozhodnout o formátu vašeho díla.
2. Prvky SEO na stránce
Prvky, jako jsou značky názvu, meta popisy, nadpisy, interní odkazy, obrázky a schémata, vám umožňují přesně sdělit, o čem vaše stránka je, vyhledávačům. Pokud je snazší kategorizovat stránku, bude proces indexování webových stránek rychlejší.
3. Rychlost načítání
Rychlost webu má významný vliv na uživatelský dojem. Zajištění rychlého načítání vašich stránek a jejich prvků na jakémkoli zařízení je pro úspěch SEO zásadní, zejména s ohledem na to, že Google přešel na indexování zaměřené na mobily. Jinými slovy, Google nejprve změří kvalitu vašeho webu podle jeho mobilní verze. Takže i když si vaše verze pro stolní počítače vede skvěle, budete staženi dolů, pokud bude vaše mobilní verze nedostatečná.
Nejnáročnější částí zlepšování výkonu mobilních zařízení je JavaScript, protože telefony nemají stejné možnosti zpracování jako stolní počítače a notebooky.
4. Mobilní přívětivost
Aby byly stránky považovány za vysoce kvalitní, musí být kromě rychlého načítání také responzivní. Jeho rozložení by se mělo měnit v závislosti na velikosti obrazovky zařízení uživatele.
Google to může určit pomocí svého mobilního prohledávače, který vykreslí vaši stránku tak, jak by vypadala na obrazovce mobilu. Pokud je text příliš malý, prvky se přesouvají z obrazovky nebo se nad textem hromadí obrázky, vaše stránka bude mít nízké skóre a bude v hodnocení a indexaci zbavena priority.
Kvalitu vašich stránek však ovlivňují i další faktory, ale toto jsou čtyři aspekty s nejvýznamnějším dopadem, proto se nejprve zaměřte na tyto.
10. Když už nic nepomáhá, využijte FOFRindex.cz
Pokud se vám i nadále nedaří „donutit“ Google zaindexovat vaše stránky do indexu, tak využijte FOFRindex.cz. Tento nástroj automaticky přes API odesílá stránky do indexu Googlu a zaindexuje je během několika málo minut.